Mijn waardeloze why
Even terug naar de start van mijn ondernemers-carriĂšre. Op 1 januari 2009 registreerde ik mijn eerste eenmanszaak. Dit deed ik zodat ik mijn ICT kennis kon verkopen, aangezien dat een stuk chiller was dan afwassen in een restaurant. Goeie leerschool trouwens, die horeca. Nooit meer zo hard gewerkt als toen ;-)
Tegenwoordig moet je vóórdat je begint met ondernemen al nadenken over de gap in the market en je unique selling point.
Toen ik begon met ondernemen was mijn why dus: omdat ik geen zin meer had om af te wassen, en ik kennis had om te verkopen. En dĂĄt is precies mijn eerste probleem met de Start with Why methode van Simon Sinek. Mijn why was namelijk (je zult het zelf al gedacht hebben) waardeloos, maar hielp me wel mooi van mijn afwasbaantje af!
Zoals je ziet was ik in 2015 al druk bezig met het vinden van mijn why. Foto: Joost Nauta, Innuendo Fotografie
Ondernemen kan bijna niet meer zonder why
Zo simpel was het toen. Tegenwoordig moet je vóórdat je begint met ondernemen al nadenken over de gap in the market en je unique selling point. Bovendien moet je een kristalheldere Golden Circle hebben als fundament voor je business plan. Het liefst sprankel je daar nog wat sustainability goals bij en als je diversiteit weet aan te tikken is het helemaal kassa. Heb je dat niet? Ai⊠dan wordt het echt heel lastig in deze online competitive space. Heb je ook al geen sustainable competitive advantage? Beter ga je in loondienst, want als we Simon Sinek mogen geloven is een organisatie pas echt succesvol als de what, how, maar vooral de why van je bedrijf helemaal duidelijk zijn.
Weet je goed waarom je bedrijf bestaat en welke waarde het heeft voor anderen? Trek je dan vooral niks aan van mijn verhaal en focus je vooral op het nastreven van je doelen.
Wat vind ik een succesvolle why?
Is deze methode dan helemaal niks waard? Zeker wel. Het is super nuttig om je af te vragen wat je motivatie is om te ondernemen. Of verder: waarom mensen zaken met je zouden willen doen, kijkend naar je overtuigingen. Weet je goed waarom je bedrijf bestaat en welke waarde het heeft voor anderen? Trek je dan vooral niks aan van mijn verhaal en focus je vooral op het nastreven van je doelen. Ik geloof namelijk zeker wel in de kracht van een goede âwaaromâ.
Check bijvoorbeeld Coolblue, dat na jaren âgewoon te doenâ, constateerde dat ze klanten buitengewoon blij wilden maken. Of een Top Dutch Solar Racing die samen met hun partners willen innoveren met zonne-techniek om de wereld duurzamer te maken. Super vet!
Foto: Top Dutch Solar Racing, Marokko 2021
In tegenstelling tot vele andere bedrijven hebben deze twee voorbeelden niet alleen een duidelijke en onderscheidende why, maar zorgen ze er ook voor dat het hele bedrijf in het teken staat van het nastreven ervan. Ik bestel namelijk niet bij Coolblue omdat de website me vertelt ze alles voor een glimlach doen. Ik bestel bij Coolblue omdat ik zeker weet (en blijf ervaren) dat er buitengewone toewijding is om mij als klant een glimlach te bezorgen. Dat is toch pas een succesvolle why?
Just Start
Maar helaas is 99% van de bedrijven gewoon niet de volgende Apple en is de eigenaar niet de volgende Steve Jobs. Het stoĂŻcijns blijven zoeken naar een why-definitie heeft dan betrekkelijk weinig nut. Je website uitbreiden met een uitspraak als "Wij willen hĂ©t meest klantgerichte {âŠ} van Nederland zijnâ is niet inspirerend of onderscheidend. Ook niet als je er al weken over hebt gebrainstormd met je marketing-team. Bovendien kan een why enorm gaan tegenwerken als je bedrijf zich in een andere richting ontwikkelt en je terug moet naar de tekentafel om een nieuwe âwaaromâ uit te stippelen.
Just start: begin gewoon met ondernemen, en blijf ondertussen kritisch kijken naar je ideeën en wat jouw bedrijf (en je team) drijft.
Daarom zou ik willen voorstellen om Start with Why om te bouwen naar: Just Start. Begin gewoon met ondernemen, en blijf ondertussen kritisch kijken naar je ideeën en wat jouw bedrijf (en je team) drijft. Het is zonde om te lang te blijven hangen in een denkfase, want er zijn maar heel weinig bedrijven die erin slagen om in hun beginfase een doeltreffende why te formuleren, laat staan goed uit te voeren. Dus begin gewoon. Dan kom je er vanzelf wel achter waarom je klanten zaken met je willen doen en waarom je medewerkers het zo tof vinden om bij je te werken, of juist niet.
Startup Weekend Groningen
Over âgewoon doenâ gesproken; Startup Weekend Groningen staat weer voor de deur. Ooit nagedacht over ondernemer worden? Dan vind je het misschien leuk om een weekend door te brengen met 100 ondernemers om in 54 uur allerlei nieuwe bedrijven op te zetten in stadion Euroborg. Just start! ;)