Zakelijk glasvezel leveranciers vergelijken in 2025
Wouter Zijlstra22 mrt 20225 min leestijd
Op zoek naar de beste internetverbinding voor jouw bedrijf? In dit artikel vergelijken we de 7 beste zakelijk internetproviders. We vertellen hoe de leveranciers van elkaar verschillen aan de hand van recente data. Ook voorzien we je van een concreet en transparant advies over welke internetleverancier het beste aansluit op jouw bedrijfsomvang. Want hoe kies je nu de beste zakelijk internet leverancier?
Eerder schreven we al een blog waarin we de voor- en nadelen van 5 internetleveranciers benoemden. In dit artikel gaan we een stapje verder en vertellen we je alle ins en outs per internetleverancier én op welke manier jij de beste keuze kunt maken voor jouw bedrijf. Dit doen we aan de hand van vier onderwerpen; we kijken naar de verschillen tussen leveranciers, leggen uit welke factoren invloed hebben op jouw keuze, geven een indicatie van de prijzen en adviseren we je aan de hand van jouw bedrijfsgrootte.
Aangezien de zakelijke glasvezel markt super ontransparant is, geven wij je bij voorbaat een disclaimer: vraag je via ons eengratis offerte aan voor een van deze partijen? Dan ontvangen wij een partner vergoeding vanuit de leveranciers. Wil je meer dan alleen abonnement advies van Greatwaves? Je kunt je hele internetoplossing aan ons uitbesteden; van wifi tot netwerkbeheer en monitoring. Daar meer over weten?
In de tabel hierboven vergelijken we 7 internetleveranciers aan de hand van 7 factoren. Dit zijn de belangrijkste factoren om rekening mee te houden bij je keuze voor een zakelijk internet leverancier. Per onderdeel leggen we uit wat het inhoudt en waarom dit van belang is.
1. Levertijden
De levertijd hangt af van je bedrijfslocatie. We kunnen dit voor je checken met een postcode en huisnummer. Glasvezel wordt aangeduid met deze termen:
ONNET (er ligt al glasvezel in of bij het pand)
Nearnet (Het ligt in de buurt)
OFFNET (er ligt niks)
Dit kan verschillen per leverancier. Zo kan Eurofiber ONNET zijn (omdat het er vroeger al een keer was), maar kan Ziggo op dezelfde plek OFFNET zijn omdat ze daar niet leveren. Heb je toch liever Ziggo? Dan kan deze een lijn inkopen bij een partij die ONNET is en daarop hun eigen dienst leveren. ONNET zorgt voor snelle levertijden. Is het OFFNET? Dan is het kort gezegd: houston we have a problem.
2. Service Level Agreement (SLA)
Service Level Agreement, oftewel uptime percentage. Niet het leukste stukje leesvoer, maar wél duidelijk over wat je precies kan verwachten van een internetleverancier. Hier staan de belangrijkste zaken in over jouw internet verbinding zoals support snelheid, overboeking, hersteltijden en service windows (wanneer er onderhoud gepleegd mag worden). Zorg dus altijd dat je het SLA doorneemt voordat je het tekent.
Een uptime van 99.9% houdt in dat je ongeveer 8,5 uur storing per jaar hebt.
3. Gegarandeerde bandbreedte (overboeking)
Gegarandeerde bandbreedte geeft aan of de internet snelheid die jullie gekozen hebben ook daadwerkelijk altijd voor jullie gereserveerd is. Is dat niet zo, dan is er sprake van overboeking en wordt de internetlijn gedeeld met bedrijven in de buurt. Dan kan het dus voorkomen dat de afgesloten bandbreedte niet behaald kan worden op drukke momenten. Mijn collega Justin heeft een toffe video gemaakt over overboeking.
4. Support
Wanneer er iets aan de hand is met jullie glasvezelverbinding wil je snel geholpen worden. Kleine leveranciers gaan hier eigenlijk altijd nat; als die storingen hebben zijn ze telefonisch vaak volledig onbereikbaar. Grote internet leveranciers zijn hier beter tegen beschermd. De beste support en technische ondersteuning ervaren wij bij Ziggo en Vodafone. De respons op storingen is daar enorm snel ten opzichte van goedkopere leveranciers zoals KPN/Tele2, die soms 24 uur de tijd nemen om op je ticket te reageren. Let ook op de support-beloftes die worden gemaakt in contracten. Deze zijn vaak erg vaag, want wat heb je er aan als er gegarandeerd binnen 4 uur een ticket wordt geopend?
5. Redundantie
Redundantie is het dubbel uitvoeren van een zakelijk glasvezel verbinding. Dit zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid van 99.9% naar 99.98% verhoogd kan worden. Dat lijkt misschien weinig, maar scheelt 8 uur downtime per jaar.
6. Hersteltijd
Met hersteltijd bedoelen we de tijd die contractueel overeengekomen is om een storing (geen internet) op te lossen. Dit is iets anders dan de respons tijd om een storing aan te melden. Die laatste is vaak ‘goed’, maar lost niet daadwerkelijk je storing op. De totale storing tijd is de responstijd + hersteltijd.
7. Type Contract
Wij vinden dat je als eindklant een contract zou moeten hebben met de daadwerkelijke leverancier en niet de tussenhandelaar. Dit maakt de prijs transparant én zorgt ervoor dat je niet vastzit aan je IT partner. Ook zien we vaak dat er enorme marges verdiend worden en dat goedkope internetlijnen (te) duur worden verkocht of met de onjuiste specificaties worden aangeboden.
In de tabel hieronder vergelijken we de prijzen van zeven verschillende aanbieders aan de hand van de bandbreedte voor een periode van 36 maanden.
De prijzen zijn afhankelijk van je bedrijfslocatie, dus houd er rekening mee dat de prijzen in de bovenstaande tabel een indicatie zijn.
Wat zijn de trends voor 2025 in de glasvezel wereld?
In 2024 zijn er veel meer adressen aangesloten op het Fiber to the Home netwerk van KPN. Hierdoor is het voor kleinere bedrijven aantrekkelijker geworden om een consumenten glasvezellijn voor hun kantoor aan te leggen. De kwaliteit van deze verbindingen en de voorwaarden zijn niet echt goed. Maar, wel super geschikt als back-up verbinding!
Coax en FTTH zijn sinds 2024 ook te leveren via Vodafone Business. Dit heeft als voordeel dat er een gratis 4G Back-up bijgeleverd wordt die zelfstandig overschakelt met behoud van extern IP adres.
Ook zijn de prijzen van zakelijk glasvezel in verhouding gedaald. Lagere bandbreedtes bleven qua prijs gelijk of stegen zelfs, maar de hogere bandbreedtes zijn enorm in prijs gedaald. Ook zijn er nu hogere snelheden beschikbaar tot 10 Gb/s.
Ten slotte zien we dat kantoren steeds meer bandbreedte gebruiken. Klanten vroegen in verhouding minder 100mbit lijnen aan in 2023. De standaard bandbreedte waarmee bedrijven beginnen is naar 200mbit gestegen. Dit komt ook omdat het verschil tussen 100mbit en 200mbit qua prijs een paar euro duurder is. Ons advies voor bedrijven is daarom ook aangepast voor de standaarden van 2025.
Advies: welke zakelijke provider is het best?
Welke zakelijk internet leverancier het best is voor jouw bedrijf, kun je het best bepalen op basis van de bedrijfsomvang; het aantal medewerkers (of eigenlijk internetgebruikers). In de tabel hieronder geven wij ons advies voor de best passende provider en bandbreedte op basis van het aantal medewerkers.
Aantal bruikbare IP adressen
Het aantal bruikbare IP adressen wat bij een zakelijk glasvezel verbinding wordt geleverd is sinds 2022 bijna altijd 1. Een uitbreiding naar 5 of meer IP adressen kost gemiddeld tussen de 5-25 euro per maand.
Dat was dat. We begrijpen dat deze informatie misschien nog wat vragen oproept, dus we behandelen hieronder een aantal. Heb je geen zin om dit hele traject zelf te doorlopen of staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust even contact op.
Veelgestelde vragen
Waarom staat leverancier X er niet tussen?
Er zijn maar een aantal glasvezel leveranciers die echt een eigen netwerk gebruiken voor Zakelijk Glasvezel. De meeste andere spelers zijn doorverkopers, tussenhandelaars of white-label partners (lees: zelfde product ander stickertje). Er zijn een paar kleinere leveranciers die een eigen netwerk, op heel lokaal niveau, super goed kunnen (zoals SKV Glas in Veendam *shoutout*). Maar de meeste overige leveranciers zijn white-label partners van deze grote leveranciers. In onze ervaring zorgt white-label en doorverkoop voor extra bureaucratie, hogere kosten en een lagere/slechtere SLA en dus slechtere oplostijden. Vraag dus altijd: wie is eigenaar van de glasvezel verbinding?
Hoe weten jullie welke internet leveranciers goed presteren?
Met onze monitoring meten we continu de internetverbindingen (primair en back-up) van onze klanten door. Zo weten we precies waar er storingen zijn én welke internet leveranciers veel (of weinig) problemen hebben. Onderdeel van onze dienstverlening is ook dat wij het contact met de leveranciers overnemen (via ons partnernetwerk) voor klanten die zakelijk wifi en netwerkbeheer aan ons uit handen geven. Zo merk je vanzelf welke leveranciers storingen snel oplossen en bij welke leveranciers je “morgen nog wel even kan terugbellen als de klant er nog last van heeft, want de afdeling techniek is al naar huis”. Daarnaast meten we ook het verbruik van onze klanten en weten we dus vrij goed wat een klant van bepaalde grootte nodig zal hebben aan bandbreedte. Spoiler alert! Klanten bestellen vaak veel teveel :)
Wanneer moet je zakelijk glasvezel aanvragen?
Zo snel mogelijk! Minimaal 3 maanden voordat jullie gaan verhuizen naar een nieuwe locatie. De levertijd van 6-16 weken gaat pas in op het moment dat het glasvezel contract - na ondertekening - wordt goedgekeurd. Dit is een van de meest gemaakte fouten die wij zien bij verhuizingen. Vergeet ook niet je oude leverancier op te zeggen!
Wat gebeurt er als mijn zakelijk glasvezel contract ophoudt?
Deze wordt automatisch met 1 maand verlengd. Laat je dus niet wijsmaken dat je dit nu direct nog voor 3 jaar moet bijtekenen omdat het anders uit gaat ;-)
Als je kiest voor Ziggo / KPN, krijg je dan gegarandeerd glasvezel van die leverancier?
Nee. Helaas kopen alle internet leveranciers onderling stukjes glasvezel (tracés) bij elkaar in. Het kan dus prima zijn dat Ziggo een stuk KPN glasvezel inkoopt (omdat dat al inpandig aanwezig is) en dat Vodafone daarover een dienst aanbiedt. Dan zijn er dus drie partijen betrokken! Had ik al gezegd dat de glasvezelmarkt ontransparant is? Exact.
Waarom verschilt de levertijd zo enorm?
Sommige partijen beloven geweldige levertijden maar halen die vaak niet. Andere partijen zijn heel voorzichtig en halen dit altijd. De gemiddelde levertijd hangt er vanaf of het pand al iets heeft aangesloten wat bruikbaar is én hoe lang er eventueel nog gegraven moet worden. Meer meters = meer levertijd.
Ik heb al glasvezel, waarom duurt het dan 16 weken voordat het is aangelegd?
Het kan zijn dat er al glasvezel van een bepaalde maatschappij in je pand aanwezig is. Dat betekent niet dat alle partijen deze ook mogen gebruiken. Bovendien komt het voor dat deze glasvezel niet meer intact is of al in gebruik is door een ander bedrijf. In dat soort gevallen zal een leverancier altijd de maximale levertijd van 16 weken opgeven, want dat is namelijk de tijd die nodig is voor een worst-case scenario waarin er gegraven moet worden. Daarvoor moet namelijk ook nog een vergunning worden aangevraagd.
Zijn Ziggo en Vodafone niet hetzelfde?
Nee. Hoewel deze twee bedrijven gefuseerd zijn, is het glasvezel product van Vodafone en Ziggo totaal (technisch) van elkaar gescheiden. Het heeft andere prijzen, andere support kanalen en andere voorwaarden.
Wanneer gebruik je overboeking en wanneer niet?
Overboeking (laag percentage gegarandeerde bandbreedte) is nooit wenselijk. Immers, het zorgt voor een fluctuerende beschikbare bandbreedte. Kijk en vraag vooral naar het overboeking percentage. Bij Vodafone is dit bijvoorbeeld heel laag en bij KPN heel hoog. Soms kan het dus een enorm verschil maken om een klein bedrag per maand meer te betalen voor (veel) betere voorwaarden.
Wat is het verschil tussen FTTH en FTTB? Wanneer gebruik je wat?
Een FTTH verbinding is stiekem gewoon een consumenten product. Dit houdt in dat je veel snelheid krijgt voor weinig geld. Automatisch betekent dit een hogere overboeking, slechte hersteltijd, slechte support, slechte apparatuur en veel meer storingen. Het is wél prima in te zetten als back-up verbinding of voor bedrijven die minder afhankelijk zijn van hun internet. FTTH is alleen beschikbaar als het er al ligt en kan niet gegraven worden. Bij FTTB kan het wél aangelegd worden als het er niet is. Overweeg in het geval van FTTH ook eens Ziggo Coax. Dit zijn ook uitstekende back-up verbindingen met hoge downloadsnelheden. De max upload daarentegen is 50mbit.
Wat is het verschil in diensten zoals redundantie, BGP, SD-Wan en overige?
De leveranciers met lagere prijzen (zoals KPN) bieden meestal geen uitgebreide opties zoals routed subnets, BGP, managed firewalls of SD-Wan achtige oplossingen. De grotere spelers zoals Vodafone zijn hier duidelijk het meest kundig in en bieden dit ook op hoge kwaliteit aan als additionele dienst. Redundantie is bij de meeste leveranciers wel beschikbaar maar Vodafone, Ziggo, Eurofiber en Colt gaan hier het meest professioneel mee om. Die sluiten namelijk echt fysiek een andere glasvezel aan op afstand van de primaire verbinding.
Wat heb je aan een 4G backup?
Een 4G backup is een mooie optie om tijdens een glasvezel storing toch nog wat internet te hebben. Hou er wel rekening mee dat 4G aanzienlijk minder snel is en geen hogere snelheden dan 100 Mbit/sec kan verwerken. Boven 100 Mbit/sec is het daarom nutteloos om voor een 4G backup te kiezen. Een redundante glas verbinding (bij hoog gebruik) of een coax / ftth verbinding is dan een optie waar je daadwerkelijk wat aan hebt tijdens een storing.
Wat is “Acces”?
Op een glasvezel contract staat altijd een vaste prijs voor de acces (de fysieke aansluiting) en het abonnement. Acces blijft dus altijd gelijk terwijl de abonnementskosten afhangen van de gekozen snelheid en opties. De acces van zakelijk glasvezel verbindingen is altijd 1 Gbit/s, wat betekent dat je dus probleemloos je abonnement van 100 mbit naar 1 Gbit/s kunt upgraden. Een 10 Gbit/s acces is ook mogelijk, maar is duurder. Dit moet fysiek worden omgezet.
Welke looptijd is handig voor een glasvezel contract?
Kies altijd een looptijd die aansluit op het huurcontract van je kantoor. Een zakelijk glasvezel contract is namelijk niet tussentijds op te zeggen. Ook het meeverhuizen van een glasvezelverbinding kan grote kosten met zich meebrengen. In de meeste gevallen geldt dat een glasvezelverbinding altijd te upgraden is in snelheid, maar niet te downgraden. Het is dus prima om voor 3 of 5 jaar te tekenen voor een lage snelheid en dit tussentijds te verhogen. 12 maanden is ook mogelijk, maar dit is vaak wel flink duurder.
Is Starlink een goed alternatief voor glasvezel?
Nee, Starlink is een satelliet verbinding en daardoor niet vergelijkbaar in snelheid en stabiliteit met een glasvezel verbinding. Een Starlink verbinding heeft 100-200 Mbit/sec aan download snelheid maar een zeer beperkte upload snelheid van slechts 10-20 Mbit/sec. Ook is de betrouwbaarheid veel lager (99% beschikbaar) en is de latency hoger waardoor het minder goed geschikt is voor (video) bellen. Starlink is een prima tijdelijke voorziening of een back-up oplossing.
Is 5G een goed alternatief voor glasvezel?
Nee, het 5G netwerk in Nederland is niet vergelijkbaar in snelheid en stabiliteit met een glasvezel verbinding. Zowel de download snelheid als upload snelheid zijn veel onstabieler dan een glasvezel verbinding en heeft veel minder capaciteit. Ook is de betrouwbaarheid veel lager (best effort) en is de latency hoger waardoor het minder goed geschikt is voor (video) bellen. 5G is een prima tijdelijke voorziening of een back-up oplossing voor kleine bedrijven.
Over de auteur
Begon Greatwaves ooit als Wouter wifi. Houdt zich inmiddels vooral bezig met het ondersteunen van het team, marketing en verkoop. Dol op techniek, maar mag er inmiddels niet al te veel meer aanzitten 😇.
Moet je je Wi-Fi wachtwoord nou echt elk jaar veranderen?
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat jouw Wi-Fi wachtwoord eigenlijk elk jaar veranderd moet worden. Is dat echt zo? Lees meer
Nina Blaauw3 dec 2024
Wat is een Ekahau Wi-Fi design?
Bij Greatwaves maken we altijd vooraf een WI-Fi design. Maar wat is een Wi-Fi design nou eigenlijk? Lees meer
Wouter Zijlstra3 dec 2024
Exporting 251 Wi-Fi 5 access points to not-for-profit sector (updated)
Greatwaves exported 251 refurbished Wi-Fi 5 access points to a not-for-profit cause to reduce e-waste and stimulate circularity. Lees meer
Kun jij wel een beetje Greatwaves gebruiken?
Super gaaf! Neem dan gelijk even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Voor ons is geen mission impossible! Bel ons op 050 211 24 69 of vraag meteen een offerte aan.